NS BD 6800

 

De bouw van een bagage plan D.

Wat bent u nodig hiervoor?

* 1x plot voor een bd 6800 via beneluxspoor .

* 1 x een roco plan D [ mag oud type zijn]

* wat blauwe en grijze en creme verf

* boortjes 1-1.2 mm.

We starten bij het begin.

 

 

Ik heb uit mijn eigen verzameling de oudste en niet kloppende D's eruit gevist en daar de zaag in gezet.

Deze D was ook nieuw gekocht maar dan uit de eerste serie die in 1980 geproduceerd was. De lichtblauwe kleur en zilver dak klopten niet,en ik had in mijn jonge jaren de kwast al eens op dit rijtuig losgelaten [ was niet slecht gedaan trouwens ]

 

Ik ben begonnen met de plot in onderdelen te snijden,zodat je de delen compleet, en bij elkaar klaar hebt.

Als eerste ben ik met het interieur begonnen , dit is gemakkelijk te bouwen zodat ik er geen uitleg bij hoef te geven.

Als je de bevestiging van het roco rijtuig wil handhaven dan moet je de interieur bodem voorzien van uitsparings voor de bevestigingslippen.

 

Na het interieur kun je de wanden uitzoeken en uitsnijden,elke wand bestaat uit 3 delen van 0.5mm dik ,samen 1.5mm.

Als je de raamopeningen open hebt gesneden leg je de rechter delen en de linker delen apart, we lijmen eerst de rechter delen op elkaar daarna hetzelfde voor de linker wanden .

Het geeft niet dat er nog braampjes van het snijden op de wand aanwezig zijn,dit schuur je eraf als de delen verlijmt zijn !

Als je alle delen verlijmt hebt ,laat je deze een dag drogen, het liefs onder een boek met gewicht,hierdoor worden de wanden goed aangedrukt en drogen vlak op.

 

Nadat de wanden de volgende dag droog en geschuurd zijn,gaan we ons bezig houden met het donorrijtuig

Voor de maatbepaling even het wandje erop vastgezet met tape ook het dak even plaatsen, zodat je geen dikke naden krijgt als je de oude wand eruit hebt gesneden!

Zoals je ziet is de geplotte wand niet tot aan de deurnaad lopend maar eindigd op een raam.

Dit heeft bij mij voor extra werk gezorgt omdat de lijmverbinding bovenkant raam te weinig materiaal had om goed te kunnen versmelten.

Als je de wand goed vast op het rijtuig hebt geplakt, niet verschuiven, dan kun je de wand aftekenen check of de lijnen recht zijn.

Hierna kun je met een mes de contoeren uitsnijden,hoe rechter je snijdt des te beter zit de wand er straks passend in!!

Snij rustig en voorzichtig een paar maal over de zelfde lijn,na diverse keren herhalen zal de lijn doorgesneden zijn.

 

Haal de oude wand eruit en kijk of er rafels zijn op de snijvlakken,haal er voorzichtig een schuurpapiertje over,zorg dat je lijmvlakken haaks blijven.

Je kunt er nu voor kiezen om beide wanden eruit te halen ,dit scheelt extra lijmen in de toekomst want de beide wanden lijm je er dan in 1x in.

Doe je de andere wand later loop je de kans dat de nieuwe wand weer loslaat,dus ik heb beiden gelijk verwijdert.

Om de kap goed te laten klemmen op de bak heb ik gekozen voor extra nokjes op de wand: hier zwart gemarkeerd:

De wanden even goed op hun nieuwe positie leggen, en indien het zonder druk past kun je ze verlijmen.

Het rijtuig ziet er dan ongeveer zo uit:

Je ziet dat ik het dak alvast heb bewerkt,alles wat er af moest is er af dat is: 1 watertankdeksel en diverse dakluchters.[afhankelijk van het rijtuignr.]

De regengoten moeten er ook af, dit was bij vooroorlogs materieel niet aanwezig!

Wat rest is een kaal dak.

 

Door het snijden en schrapen op het dak is er wel wat te plamuren.Ik gebruik hiervoor geen plamuur maar 2comp.lijm werkt makkelijker dan plamuur ,

krimpt niet en heeft een goede hechting.Ook het gladschuren gaat zonder problemen :

Voor het schuren:

 

Na het schuren:

 

Na algehele droging van de kap heb ik er een dun laagje primer opgezet,zo is het makkelijker te zien waar er wat geschuurd/plamuurd moet worden.

Voor dit rijtuig met nummer NS BD 6800 heeft het dak 4 hoge ventilatoren,dit verschilt per nummer!

In elk geval hebben rijtuig -6803-6805-6806 de hoge ventilatoren gehad.

Dus op het dak 4 expl. met 'voetjes'gemaakt en ook weer in een primer gespoten, deze was al glad genoeg zodat schuren niet nodig was!

Dan krijg je zoiets:

Ook de bak moet aangepast worden,er is immers aan beide zijden een deur extra,dus de tredes moeten nog in /aan de bak gemaakt worden.

 

Bepaal de plaats waar de uitsparing moet komen en haal dit stuk er geheel uit! Met plaatjes styreen die u op elkaar lijmt maakt u nu een stevig en goed passenden tredes!

Dit blok is stevig, dus het later afbreken van tredes is niet meer mogelijk!

 

Op het dak moeten nog de sluitseinen/lichten gemaakt worden ,als je dit mooi wilt doen ,kun je een gaatje op de kopse kanten boren en

daarin het holle profiel doorheen steken en vastlijmen.

Om de rand van deze lichten iets dunner te maken,kun je met een ruimertje deze rond het gat draaien.

 

Het gehele rijtuig staat nu in de grijze grondlak ,voor dat de definitieve kleuren worden gespoten eerst nog een laatste controle op deukjes bulten en krassen!

Dit is bij die van mij wel nodig,want het heeft een val van de tafel overleeft maar niet zonder schade [ enkele lipjes dak afgebroken] .

Het dak sluit nu een stuk moeilijker met een naad.!!

Goed........de stand van zaken tot nu toe:

De ns bd 6800 staat al een tijdje voor de spuiterij klaar.

Het wachten is op meer spuitwerk in de berlijnse kleur .Het dak is al wel gespoten in de grijze kleur.

Dit is gelijk meegenomen met 8 daken voor de plan 'D evenals de bak welke nu ook grijs is.

 

wordt vervolgd!

 

Wat bent u nodig hiervoor?

 

* 1 x een roco plan D [ mag oud type zijn]

* 1 x een kap van Kleinspoor.

* wat blauwe en grijze en creme verf

* boortje 1-1.1 mm.

We starten bij het begin.

 

Omdat een nieuw plan D rijtuig al gauw 35/40 euro moest kosten, en ik dat te duur vond voor zaagvoer,ben ik naar een tweedehands exemplaar op zoek gegaan .En met sucses: na een korte onderhandeling met een verkoper, kocht ik 4 x plan D voor ong een tientje per stuk

Ook hier is de aanschafprijs niet duur geweest n.l 1 tientje per rijtuig! Op internet zoeken dus, ze zijn er wel!

Deze D's waren van een recente serie en in nieuwstaat,om deze nu te verzagen vond ik eigenlijk nog zonde!!

Ik heb deze dan ook niet verzaagd, maar heb uit mijn eigen verzameling de oudste en niet kloppende D's eruit gevist en daar de zaag in gezet.

Deze D was ook nieuw gekocht maar dan uit de eerste serie die in 1980 geproduceerd was. De lichtblauwe kleur en zilver dak klopten niet,en ik had in mijn jonge jaren de kwast al eens op dit rijtuig losgelaten [ was niet slecht gedaan trouwens ]

 

Ik ben begonnen om de gehele Plan D te demonteren,alle onderdelen die eraf kunnen gaan er af! We willen een verbouwde bak van de roco plan D afgieten zodat we er meerderen kunnen bouwen .

 

wordt vervolgd!